
Foto: Jan Maassen Fotografie
Tekst: Stichting Oud Uithoorn/De Kwakel
Draaispoorbrug
Wilhelminakade, Uithoorn
Rijksmonument
In 1912 werd deze stalen brug in het traject Aalsmeer-Nieuwersluis in opdracht van de H.E.S.M (Hollandse Electrische Spoorweg Maatschappij) aangelegd. Een knap staaltje werk is de draaibrug, voorzien van recht beëindigde vollewandliggers van 34,30 meter lengte, die een dubbel traject vormen met een breedte van 8,10 meter. Een tandwielconstructie zorgt ervoor, dat de even zware liggers aan de Uithoornse kant iets zakken en op de tweede pijler aan Mijdrechtse zijde iets omhoog gaan. Daardoor komen ze vrij om te draaien middels wielen die over een rolbaan lopen.
Vanaf 1987 was de brug buiten gebruik totdat de busbaan werd aangelegd. De brug werd aangepast aan de eisen voor deze vorm van vervoer. Anno 2024 is Station Uithoorn het voorlopige eindpunt voor de Uithoornlijn. Het tracé over de oude spoordijk wordt bereden door bussen en trams; het laatste stukje rails naar de spoorbrug ontbreekt nog.
Op zeker moment stond het huisje van de brugwachter midden in de Amstel in brand en rukte de Uithoornse brandweer uit. De afstand van de ‘kazerne’ (garage Van Bunningen in de Raadhuisstraat) naar de vuurhaard was kort. Gelukkig lag het bootje van de brugwachter nog langs de Wilhelminakade. Drie kloeke brandweermannen namen de slang mee de boot in en twee roeiden naar de brand. Vlakbij het brandend huisje gekomen werd vanaf de wal water gegeven. Met als gevolg… dat het bootje met brandweerlieden achteruit gestuwd werd. Ook hard vooruit roeien richting brand hielp niet, de waterstraal was te krachtig.
MEER MONUMENTEN
Hoewel het stationsgebouw al in 1911 gereed kwam duurde het nog tot 1915 alvorens Uithoorn werd aangesloten op het spoorwegnet.
Dit pand werd ontworpen door architectenbureau Zanstra, Giesen & Sijmons (1932-1954).
Over de geschiedenis van Het Rechthuis kan men een lijvig boek schrijven. In 1322 wordt de naam Den Uijthoorn voor…
De Tolhuissluis ligt op de route van de oude trekvaart tussen Amsterdam en Gouda via de Amstel en de Drecht.
Na de brand die op 23 juli 1781 nagenoeg heel Uithoorn in as legde verrees dit huizenblok. Na vele verbouwingen…
In 1927 tekende architect B. van Rinsum uit Wilnis het ontwerp voor het huidige gemaal Het Zandpad en in 1950…
Het pand is ontworpen door architect Dirk Verwoerd en kwam in 1932 gereed.






